Inhoudsopgave
Wat is eigenlijk een ‘goede’ open rate voor je e-mails? Is dat 20%, 30%, of misschien wel 50%? En wat als jouw open rate daar niet bij in de buurt komt?
No worries, vandaag duiken we dieper in het open rate percentage en zul je zien dat er niet zoiets bestaat als ‘de perfecte open rate’.
Hoe bereken je de open rate van je emails?
De open rate is simpelweg het percentage mensen dat jouw e-mail daadwerkelijk opent. Stel, je stuurt een mail naar 1000 mensen en 300 mensen openen deze mail, dan is je open rate 30%.
Zo stuurde ik laatst een uitnodiging voor mijn Email Marketing Masterclass naar mijn totale ‘nieuwsbrieflijst’, de open rate hiervan was 41.41%.
Maar… zonder verdere context zegt dit percentage niet zoveel. Er zijn verschillende redenen die bepalen of een open rate goed is, en die zijn voor iedereen anders.
Waarom is er geen standaard open rate?
Het zou handig zijn als we allemaal konden zeggen dat 30% of 40% de norm is, maar de realiteit is veel complexer en – onder andere – afhankelijk van deze 3 dingen:
1. Het aantal subscribers op je emaillijst
Heb je een kleine, hypergeëngageerde lijst? Dan ligt je open rate waarschijnlijk hoger dan bij iemand met een grote, diverse lijst.
Zo stuurde Mirjam – een van mijn klanten – me laatst een mail waarin ze aangaf dat haar open rate maar liefst 67% is.
Dat is echt waanzinnig hoog en zelf gaf ze de volgende verklaring hiervoor:
“Omdat we organisch groeien (elke nieuwe nieuwsbrief abonnee heeft zich zelf ingeschreven via link in posts op LinkedIn en Facebook of na het luisteren van de Expat to Repat podcast) zijn het mensen die ook echt onze mails willen lezen.”
Mirjam en ik namen samen een podcast op over structuur en vrijheid, klik hier om te luisteren.
Over het algemeen is het zo: hoe groter de lijst, hoe lager je gemiddelde open rate.
Maar het ligt er ook aan hoe mensen op je lijst zijn terechtgekomen. Dat brengt ons meteen bij punt 2.
2. De betrokkenheid van de mensen op je emaillijst
Hierbij gaat kwaliteit boven kwantiteit.
Zijn je subscribers actief?
Reageren ze op je mails?
Hebben ze zich recent aangemeld of staan ze al jaren op je lijst en doen ze eigenlijk niks met je mails?
Als dat laatste het geval is raad ik je aan om je lijst eens grondig op te schonen, dat gaat je open rates sowieso verhogen.
Zelf heb ik een automatisering ingericht in MailBlue waarbij iedereen die langer dan vier maanden niks met mijn mails doet een aantal ‘heractiveringsmails’ ontvangt.
In deze mails vraag ik ze op op een knop te klikken als ze op mijn lijst willen blijven, klikken ze niet, dan worden ze automatisch uitgeschreven.
Zo stuur ik niemand mails waar ze niet op zitten te wachten en hou ik mijn lijst zo schoon en actief mogelijk.
3. Segmenteer je emaillijst
Verstuur je dezelfde boodschap naar je hele lijst, of maak je gebruik van segmentatie? Hoe gerichter je e-mail, hoe hoger de kans dat mensen hem openen.
Een voorbeeldje uit de praktijk: ik stuurde een mailtje naar mensen die zich hebben aangemeld voor de Email Marketing Masterclass om ze te vragen wat ze willen leren in deze training en de open rate van die email had een open rate van 67%.
Logisch ook want deze e-mail is speciaal voor hun geschreven – dat bleek ook uit de onderwerpregel – en dus is de motivatie om deze te openen veel groter.
Een laatste kanttekening die ik je mee wil geven als het gaat om open rates: kijk naar de trends in plaats van een één enkel percentage.
Zie je een daling? Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar je onderwerpregels en de inhoud van je mails.
Stijgt je open rate? Super! Keep up the good work en blijf experimenteren om je open rates verder te verhogen.
Conclusie: Vergelijk je eigen open rate niet met die van anderen zonder dat je de context kent. Wat voor iemand anders werkt, werkt misschien niet voor jou.
Elke lijst is anders dus het is vooral belangrijk dat je jouw resultaten blijft monitoren, trends herkent en continu blijft verbeteren op basis van je eigen data.
Wil je weten hoe ik je kan helpen met je emailmarketing strategie? Vul dit formulier in en maak kans op een gratis coaching call.
– Lotte –