Help! Wat Zijn Goede Onderwerpen Voor Mijn Nieuwsbrief?

wat-zijn-goede-onderwerpen-voor-mijn-nieuwsbrief-lotte-eschbach.nl

Dit is een kopie van een e-mail die mijn inbox BFFs hebben ontvangen. Wil je niks missen? Schrijf je in voor mijn e-maillijst en ontvang de allerbeste emailmarketing tips direct in je inbox!

Inhoudsopgave

Laatst stond ik even te kletsen met twee andere ouders nadat de schoolbel was gegaan.

We hadden het over ‘vroeger’ (mijn vroeger was de tijd van Hyves, zelfgebrande CD’s met 15 nummers en de megatrage iiiiiieieieieieieiiiiiinbelverbinding waarbij je ouders na vijf minuten al geïrriteerd riepen dat het wel lang genoeg had geduurd omdat ze anders niet meer konden bellen via de vaste lijn).

Hoe anders is het leven nu…

We lopen allemaal rond met een geavanceerde computer in onze broekzak, waarmee we continu in verbinding staan met de hele wereld.

En dan hebben we ook nog tools als ChatGPT, waar we letterlijk alles aan kunnen vragen wat er maar in ons hoofd opkomt.

Dus ook als je jezelf – starend naar je lege scherm – afvraagt: ‘Waar zal ik het nu weer over hebben?’

Is het dan slim om ChatGPT te gebruiken om een nieuwsbrief te schrijven?

Ja… en nee.

Ja, natuurlijk is het handig om ChatGPT in te zetten ter inspiratie en om ideeën te brainstormen. Of om je teksten na te lopen op structuur, spelfouten en grammatica.

En nee. Want het is geen kwestie van copy-paste. In je e-mails (en al je teksten) moet jouw stem doorklinken, jouw mening, jouw visie, en jouw tone-of-voice.

ChatGPT kan je een handje helpen met een goede opzet, maar de echte waarde zit in het persoonlijke stuk en dat is wat je zelf toevoegt. Dat is wat je lezers echt raakt en waardoor je de verbinding met ze legt.

Zoals ik ook voor deze nieuwsbrief ChatGPT heb gevraagd om mijn ‘assistent copywriter’ te zijn. Maar ik zal nooit een email één-op-één overnemen, want ik wil dat mijn mails 100% klinken zoals ik in het echt ook ben.

Goed, dit is een lange intro op het onderwerp waar ik het eigenlijk over wil hebben. En dat is één van de vragen die ik heb ontvangen over emailmarketing:

“Ik kom denk ik tot het weekend qua ideeën, hoe creëer je onderwerpen en zorg je ervoor dat ze interessant zijn/blijven voor je lezers?”

Hoe bedenk je wat je naar je lijst moet sturen?

1. Luister naar je lezers/klanten

Eigenlijk is goede (e-mail) marketing heel simpel en hoef je de onderwerpen helemaal niet zelf te bedenken. Het enige wat je hoeft te doen is heel goed luisteren naar je leads, lezers en klanten.

  • Welke vragen krijg je regelmatig in je mailbox?
  • Waar lopen je leads steeds opnieuw tegenaan?
  • Welk thema komt altijd terug in de coachingsgesprekken met je klanten?

Vraag je lezers of volgers welke onderwerpen ze interessant vinden. Vaak komen ze met dingen waar je zelf niet op was gekomen of waarvan je zelf dacht: ‘Maar dat weten ze toch al’.

2. Hou een lijst bij met nieuwsbrief ideeën

Ik weet niet hoe dit voor jou is, maar ik krijg op de meest random momenten ideeën voor mogelijke content.

Als ik aan het wandelen ben ik het bos, tijdens het koken of als ik kraaltjes aan het rijgen ben met mijn kids (can’t turn off your creative brain 😉).

Zelf houd ik deze ideeën bij in een Trello bord wat ik hiervoor heb gemaakt. Op dit bord staat een lijst met ‘Subject lines’, een lijst met ‘Email onderwerpen’ en een lijst met ‘Random stukjes copy’.

Voor mij werkt Trello goed (ik heb dit als app op mijn telefoon), voor jou werkt je notitie app misschien beter of – old school – een fysiek notitieblokje.

Als je dit een tijdje consistent doet weet ik 100% zeker dat je nooit meer volledig inspiratieloos naar een knipperende cursor hoeft te staren.

3. Plan je mails vooruit

Ik plan mijn mails een aantal maanden vooruit. Dat betekent overigens niet dat ik 26 mails in 1x schrijf.

Het betekent wel dat ik grotendeels weet wat de onderwerpen gaan zijn van mijn mails voor de eerstvolgende zes maanden (en soms zelf 12 maanden).

Omdat ik een (jaar)planning maak zijn er een heel aantal zaken die ik al weet. Bijvoorbeeld:

Niet alles is in beton gegoten, maar ik heb wel een globaal idee wat wanneer gaat plaatsvinden.

Dat betekent dat het bedenken van de inhoud van mijn mails eigenlijk heel eenvoudig is.

Want ik weet al wat het doel van deze mail is en welke call to action hierin moet staan = beginning with the end in mind.

Ik hoop dat deze tips je helpen bij het bedenken van onderwerpen voor je mailings!

Wil je dat de leads op je lijst niet alleen je boeiende inhoud lezen, maar dat ze ook daadwerkelijk klant worden? Vul dit formulier in en maak kans op een gratis Email Marketing coachcall. 

– Lotte –

over-lotte-eschbach
Deel deze post

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *