Inhoudsopgave
Een van de meestgestelde vragen die ik in mijn inbox krijg is: ‘Hoe krijg ik mensen op mijn emaillijst?’
Een hele goede en leuke mogelijkheid is – surprise surprise 😉 – het organiseren van een Online Bundel.
In de Online Bundel Boost cursus leer ik je stap-voor-stap hoe je een bundel organiseert waarmee je honderden (of zelfs 1000+ subscribers aan je emaillijst toevoegt). Hier lees je meer.
Maar je hoeft niet direct iets ‘groots’ op te zetten zoals een online bundel. Je kunt op veel meer manieren samenwerken met andere ondernemers om meer mensen op je mailinglijst te krijgen.
Zo kun je bijvoorbeeld een freebie swap doen. Denk je nu: ‘Lot, waar heb je het over?’
Let me explain… 😉
Hoe je met een freebie swap je mailing lijst laat groeien
Door samen te werken met een andere ondernemer, wissel je gratis weggevers (zoals een e-book, checklist of minicursus) uit en promoot je elkaars freebie bij je eigen publiek.
Het principe is hetzelfde als bij het organiseren van een Online Bundel, alleen doe je dit met één collega-ondernemer, in plaats van mensen tegelijk.
Dit maakt het een hele makkelijke manier om te testen of deze manier van samenwerken iets voor je is.
Voordat je enthousiast aan de slag gaat, zijn er een paar belangrijke dingen waar je op moet letten om je freebie swap tot een succes te maken.
1. Zorg voor een goede match in je doelgroep
Het allerbelangrijkste is dat de doelgroep van je freebie swap buddy goed aansluit op die van jou, maar dat deze niet te veel overlapt.
Bijvoorbeeld: stel, jij helpt moeders met timemanagement en het vinden van een balans tussen hun werk en hun gezin.
Een goede freebie swap partner zou bijvoorbeeld iemand kunnen zijn die moeders helpt om gezonde en makkelijke maaltijden op tafel te zetten voor hun gezin.
Jullie hebben dan dezelfde doelgroep, maar je helpt ze met een ander probleem.
2. Vergelijkbaar aantal email subscribers
Idealiter is de grootte van je mailinglijst vergelijkbaar met die van je freebie swap partner, op die manier heb je beide evenveel profijt van de swap.
Het komt echt niet aan op 10 subscribers, maar het is suboptimaal als de één honderd mensen op zijn lijst heeft en de ander 1000.
3. Een goede follow-up sequence na inschrijving
Nieuwe leads op je lijst is één ding, maar ze hierna goed opvolgen is een tweede.
Zorg dat je een sterke funnel klaar hebt staan om deze leads van harte welkom te heten en ze naar een volgende stap te begeleiden (bijv. een gesprek, een Masterclass, een laageprijst product, etc).
Veel succes met jouw eerste Freebie Swap!
– Lotte –
PS. Heb jij al een emaillijst en wil je hier meer klanten uithalen zonder mensen met een bloedgang van je lijst te jagen door het sturen van schreeuwerige salesmails?
Meld je aan voor de eerstvolgende Email Marketing Masterclass.