Inhoudsopgave
3 simpele e-mail optimalisaties
Als je beter wil worden in emailmarketing moet je blijven oefenen, blijven optimaliseren, en jezelf blijven uitdagen.
Je hoeft echt niet meteen alles compleet overhoop te gooien of een volledig nieuwe funnel te maken.
Met kleine, consistente aanpassingen kun je fantastische resultaten bereiken. (dit artikel van James Clear is een mooi voorbeeld hiervan)
Kijk deze week eens naar iets kleins wat je kunt verbeteren in je e-mails, iets wat je in 5 minuten kunt doen. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden.
1. Open rate verhogen: Pas één onderwerpregel aan
Kies één e-mail uit je welkom-funnel die een lagere open rate heeft dan de andere mails in deze serie en herschrijf de onderwerpregel. Monitor vervolgens wat het effect is op de open rate.
Als deze hierdoor van 36% naar 43% stijgt, is dat voor elke 100 mensen die door je funnel gaan toch weer 7 extra mensen die jouw waardevolle mail lezen.
2. Klikfrequentie verbeteren: Optimaliseer je CTA
Kies een e-mail uit een sales funnel en vervang de call-to-action door iets wat net wat meer opvalt. Dus in plaats van ‘Lees meer‘ wordt je de nieuwe CTA ‘Ontdek de simpele formule om je open rates te verdubbelen‘.
(natuurlijk moet het wel iets zijn wat je waar kunt maken en geen lege click-bait titel 🙄).
Test ook eens wat het effect is van het verplaatsen van de CTA-knop. Wat gebeurt er als je deze – in plaats van aan het einde – halverwege de mail in je verhaal verwerkt.
Deze kleine aanpassingen kunnen de click-rate van je mails verhogen, je lezers uitnodigen om actie te ondernemen en bijdragen aan effectieve e-mailcampagnes.
3. Speel slim in op 'skimmers': Voeg een PS toe aan je emails
I hate to break it to you, maar mails worden gescand, niet volledig gelezen…
Experimenteer daarom eens met het toevoegen van een korte PS aan het einde van een bestaande e-mail. Herinner lezers bijvoorbeeld aan een speciale aanbieding of link naar je populairste podcast aflevering.
Een PS wordt vaak gelezen en kan een subtiele, maar effectieve manier zijn om extra engagement te creëren. (check ook even de PS van dit bericht ⬇️).
Wat ik je vooral wil meegeven: het gaat niet om grote, drastische veranderingen, maar om die kleine stapjes die je iedere dag zet.
Consistentie is key.
Met welke kleine email verbetering ga jij deze week aan de slag?
– Lotte –
PS. Schrijf je in voor mijn mailing list om de allerbeste emailmarketing tips direct in je inbox te ontvangen.