Meten = Weten
We gaan het hebben over de cijfers ik bijhoud in mijn business. Als je me al een tijdje volgt weet je dat ik best wel een data-nerd ben🤓.
Call me crazy maar ik word echt blij van een Excel spreadsheet, het maken van mooie grafiekjes zodat je in 1 oogopslag kunt zien hoe je ervoor staat en het analyseren van cijfers om op basis hiervan mijn next steps te bepalen.
METEN = WETEN.
🎯 We meten niet om het meten, we meten om te weten of we on track zijn om onze doelen te behalen.
🎛️ We meten om te bepalen aan welke knoppen we moeten draaien om bij te sturen als we niet on track zijn.
🤔 We meten om de juiste keuzes in onze business te maken, zodat we onze kostbare tijd zo effectief en efficiënt mogelijk besteden in plaats van keihard werken zonder resultaat.
Wat 'moet' je meten?
Er zijn heeeeeeeeeel veel cijfers die je bij kunt houden als ondernemer. Maar meer is niet beter.
In fact: less is more.
Zelf hou ik maandelijks deze 10 cijfers bij in mijn onderneming, in een overzichtelijk dashboard. Dankzij dit dashboard weet ik precies:
- Waar ik sta ten opzichte van mijn jaardoelen.
- Wat goed gaat.
- Wat beter kan.
Met deze inzichten kan ik vervolgens gericht aan de slag.
10 belangrijke cijfers voor kennisondernemers
Inmiddels ben je vast nieuwsgierig welke cijfers ik maandelijks monitor😉.
- Omzet (€)
- Kosten (€)
- Winst (€)
- Winstmarge (%)
- Website bezoekers (#)
- Email subscribers (#)
- Conversie lead magnet (%)
- Kennismaking gesprekken (#)
- Conversie kennismaking gesprekken (%)
- Sales (#)
Zijn deze cijfers voor elke ondernemer hetzelfde?
Het korte antwoord: Nee.
Het lange(re) antwoord: Nee, niet 100%.
Ik vind dat elke ondernemer 1 t/m 4 moet bijhouden (omzet, kosten, winst en winstmarge), zowel maandelijks als YTD (Year To Date). Ongeacht wat voor bedrijf je hebt.
Maar misschien voer jij helemaal geen kennismakingsgesprekken met potentiële klanten en verkoop je via een (automated) webinar. Dan zul je vanzelfsprekend een aantal andere cijfers bijhouden (zoals het aantal mensen wat zich inschrijft voor je webinar, het aantal mensen wat daadwerkelijk kijkt en het aantal mensen dat ingaat op het aanbod wat je in je webinar doet).
Welke cijfers voor jou belangrijk zijn is afhankelijk van hoe jij je business hebt ingericht.
Nou begrijp ik volkomen dat niet iedereen zo dol is op cijfers als ik. Maar ik ben er wel 100% van overtuigd dat een succesvolle ondernemer de vertaalslag moet kunnen maken van mooie ideeën naar meetbare doelen en concrete acties.
Je cijfers geven je zo ontzettend veel waardevolle informatie en vertellen precies wat de volgende stap is om je mooie ideeën ook echt te realiseren.
Vind je het lastig om te bepalen welke cijfers belangrijk zijn in jouw business of weet je niet goed waar je moet beginnen?
Vul dit formulier in en maak kans op een gratis coaching call.
– Lotte (number nerd 🤓) –